پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
ره های انتقال حرارت(گرما)
نوشته شده در پنج شنبه 20 اسفند 1394
بازدید : 493
نویسنده : ماهان حسین پور

 

 

 

راه های انتقال گرما را بشناسید

 

به طور کلی گرما به سه طریق همرفت، تابش و رسانایی در محیط پیرامون ما انتقال می یابد که در این مقاله توضیح مختصری در رابطه با این روش ها ارائه خواهد شد.

برای دیدن با ما همراه شد و به ادامه ی مطلب بروید

 

 

:: موضوعات مرتبط: ایا میدانید؟ , ,
:: برچسب‌ها: همرفت , رسانایی , راه های انتقال حرارت(گرما) , ره های انتقال حرارت , ره های انتقال گرما , تابش , همرفت , تابش و رسانای , گرما , چگونگی انتقال گرماو گرما جگونه انتقال پیدا میکند؟ , ,



چرا سیب شرکت Apple گاز زده است؟
نوشته شده در سه شنبه 18 اسفند 1394
بازدید : 490
نویسنده : ماهان حسین پور

چرا سیب شرکت اپل گاز زده است؟

تاحالا فکر کردید چرا لوگوی شرکت اپل گاز زده است؟

یا خط رنگین کمانی اولین لوگوی اپل چه دلیلی داره

اگه نمیدونی به ادامه ی مطل برو


:: موضوعات مرتبط: ایا میدانید؟ , ,
:: برچسب‌ها: چرا سیب شرکت Apple گاز زده است؟ , لوگوی اپل , شرکت اپل , دلیل سیب گاز زده در لو گوی اپل , درباره ی لوگوی اپل , دربارهی اپل , ,



چگونگی کار لامپ حبابی
نوشته شده در سه شنبه 18 اسفند 1394
بازدید : 588
نویسنده : ماهان حسین پور

چگونگی کار لامپ حبابی


تاحالا باخودتون فکر کردید که لامپ حبابی چگونه کار میکنه؟

اگه نمیدونی با ما همراه باش و این مطلب رو تا اخر بخون

برای خوندن مطلب به ادامه ی مطلب برو


:: موضوعات مرتبط: ایا میدانید؟ , ,
:: برچسب‌ها: چگونگی کار لامپ حبابی , لامپ حبابی چگونه کار میکند , لامپ حبابی , نحوه ی انتشار نور در اتم , اجزای لامپ حبابی ,



چرا اسمان ابی است؟
نوشته شده در چهار شنبه 5 اسفند 1394
بازدید : 448
نویسنده : ماهان حسین پور

نتیجه تصویری برای اسمان

چرا آسمان آبی است از سوال های اساسی است که احتمالا کودکان شما را با آن به چالش می کشند برای اینکه بدانید چطور پاسخ کودکتان را بدهید خودتان باید دانید داستان از چه قرار است. آبی بودن آسمان از قرار زیر است:

ما آسمان را آبی میبینیم به این دلیل که جو و اتمسفر با نور خورشید آن را برای ما آبی می‌کنند. نور سفید به همراه نور خورشید از رنگ‌های مختلفی تشکیل شده‌اند و هر کدام طول موج خود را دارند. چند چیز مختلف اتفاق می افتد وقتی که نور با مواد مختلف برخورد می‌کند. برای مثال وقتی  نور از یک ماده شفاف عبور می‌کند، مانند آب، آن امواج نور از آن یا عبور می‌کنند و یا خم می شوند زیرا سرعت نور وقتی از یک محیط مثل هوا به یک محیط دیگر می‌روند تغییر می‌کند. منشور نور سفید به نورهای تشکیل دهنده خودش شکسته می شود زیرا امواج مختلف نور در زاویه های مختلف شکسته می شوند. همچنین سرعت رنگ‌ها در عبور از اجسام مختلف متفاوت است. یک مسئله دیگر این است که برخی اجسام مثل آینه نور را در مسیر مستقیم عبور می‌دهند و برخی نور را می شکنند و در چندین مسیر مختلف و متنوع پخش می کنند

آبی بودن آسمان در نتیجه همین پراکندگی نور و پخش شدن آن است که به اصطلاح پراکندگی ریلی نور معروف است. در واقع پراکندگی ریلی نور به طور مستقیم به طول موج نور بستگی دارد. هر چه طول موج کمتر باشد پراکندگی نور بیشتر است.

در فضای پایین مولکول‌های ریز و پراکنده اکسیژن و نیتروژن امواج کوتاه ‌تر نور مانند آبی و بنفش را پخش می‌کنند و نورهایی با طول موج بلندتر مانند قرمز و زرد. در واقع پراکندگی نور ۴۰۰ نانومترنور بنفش ۹.۴ مرتبه بالاتر از پراکندگی نور ۷۰۰ نانومتر نور قرمز است.

با وجود اینکه ذرات فضا و اتمسفر نور بنفش را بیشتر از نور آبی پراکنده وپخش می کند آسمان آبی به نظر می رسد به این دلیل که چشمان ما در برابر نور آبی بسیار حساس‌تر است و همچنین بیشتر نور بنفش فضاهای بالایی جو جذب می‌شود.

هنگام طلوع و غروب خورشید، نور خورشید باید تمام فضا عبور کند تا به چشم ما برسد حتی بیشتر نور بنفش و آبی پراکنده و پخش می شوند وتنها نور قرمز و زرد است که به چشم ما می رسند. بنابراین آسمان نه تنها آبی نیست بلکه بی رنگ بی رنگ است و تنها پراکندگی امواج نور باعث آبی رنگ دیده شدن آن می شود.


:: برچسب‌ها: چرا اسمان ابی اسا ,



چند واقعیت در باره ی مغز
نوشته شده در چهار شنبه 5 اسفند 1394
بازدید : 452
نویسنده : ماهان حسین پور

مغز مرکز سیستم عصبی انسان است که افکار، حرکات، خاطرات و تصمیم گیری های ما را کنترل می کند.

با تکامل، مغز انسان پیچیده و پیچیده تر شده، بسیاری از ویژگی های جالب آن را هنوز دانشمندان به خوبی درک نکرده اند.

مغز انسان حاوی میلیاردها سلول عصبی است که اطلاعات را به سراسر بدن ارسال می کنند و یا اطلاعات را از سراسر بدن دریافت می کنند.

مغز انسان بیش از سه برابر مغز پستانداران دیگری است که اندازه بدن مشابهی با انسان دارند.

هر طرف مغز تا حد زیادی با تنها نیمی از بدن تعامل دارد. به دلایلی که هنوز به طور کامل درک نشده، تعامل مغز با طرف های مخالف بدن انجام می گیرد. یعنی سمت راست مغز در تعامل با طرف چپ بدن است و سمت چپ مغز با طرف راست بدن تعامل دارد.

بزرگ ترین بخش مغز انسان مخ نامیده می شود. بخش های مهم دیگر، جسم پینه ای، قشر مغز، تالاموس، مخچه، هیپوتالاموس، هیپوکامپ و ساقه مغز هستند.

مغز انسان به وسیله جمجمه محافظت می شود. جمجمه پوشش محافظی است که از 22 استخوان متصل به هم تشکیل شده.

وزن مغز یک انسان بالغ حدود 3 پوند (1.5کیلوگرم) است. اگر چه مغز انسان تنها 2 درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد، اما در حدود 20 درصد از انرژی بدن را مورد استفاده قرار می دهد.

مغز در مایع مغزی نخاعی معلق و شناور است. این مایع هم به صورت یک لایه در مقابل ضربات فیزیکی و هم به عنوان یک مانع در مقابل عفونت به نحو مؤثری عمل می کند.

بیماری های مغزشامل بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون و اسکلروز چندگانه (ام اس) هستند. این قبیل بیماری ها می توانند در مقابل عملکرد طبیعی مغز انسان محدودیت ایجاد کنند.

بیشتر سکته های مغزی از وجود لخته خون در مغز ناشی می شوند. این لخته جلوی خونرسانی در محل را را می گیرد که این امر باعث رسیدن آسیبیا تخریب بافت مغز نزدیک محل لخته و بروز طیف گسترده ای از علائم سکته می شود.

بیشتر سکته های مغزی از وجود لخته خون در مغز ناشی می شوند. این لخته جلوی خونرسانی در محل را می گیرد که این امر باعث رسیدن آسیب یا تخریب بافت مغز نزدیک محل و بروز طیف گسترده ای از علائم سکته می شود.